Каталонська арттерапевтка, ілюстраторка та дитяча письменниця Анна Льєнас створила чудову серію для розвитку емоційного інтелекту у найменших дітей. Вона складається з трьох художніх історій, щоденника емоцій (для молодших школярів) та Розмальовки.

Монстрик і його цікаве життя

Кумедний герой серії постійно потрапляє в цікаві ситуації. Усі вони пов’язані з тим, що він тільки вчиться давати раду своїм емоціям. В книзі «Монстрик та його кольори» головний герой за допомогою своєї подружки Нуни вчиться розрізняти різні емоції.

 

Для цього він кожну «розфарбовує» у свій колір, щоб швидко відрізняти блакитний сум від зеленого спокою, червоного гніву, жовтої радості, чорного страху чи рожевої любові.

В книзі «Монстрик іде до школи» головний герой опиняється в своєму першому дитячому колективі. До речі, школа в Іспанії, куди відправляється Монстрик разом з Нуною дорівнює українській середній групі дитячого садка. Тож книжку можна сміливо читати не лише першокласникам, а й дошколярикам, яким також часто непросто адаптуватися до нової групи чи й до старої – після перерви.

 

Але в житті Монстрика, як в житті кожної маленької людини, чимало цікавого! Безліч ситуацій трапляється щодня, і кожна з них викликає емоції, почуття чи навіть їхні мікси: коли різні емоції змішуються – це може спантеличувати.

Анна Льєнас багато років мала практику дитячої арттерапевтки. На її заняттях діти розбиралися зі своїми емоціями, вчилися їх називати, відстежувати всередині себе, а згодом – помічати в інших людей ознаки тих чи інших емоцій.

За допомогою Розмальовки та Щоденника емоцій, Анна Льєнас-письменниця привнесла в свою серію книг практичний елемент, адже вона передусім практикиня.

Батьки та спеціалісти можуть використовувати ці інструменти з діагностичною, терапевтичною та навчальною метою.

 

Розмальовка, як проєктивна психологічна методика

Проєктивні методи в психології – це діагностичні інструменти, які дозволяють зазирнути всередину дитини за допомогою різного роду проєкцій. Такими проєкціями можуть бути картинки, по яких можна складати картинки, абстрактні зображення (відомий приклад – плями Роршаха) для створення асоціацій, діагностичні малюнки (малюнок людини, малюнок неіснуючої тварини) тощо.

Діагностика емоцій за допомогою розмальовки

Розмальовка – це набір ситуацій, в яких опиняється головний герой. Дитині запропоновано уявити, що відчуває Монстрик в кожній з цих ситуацій. Психіка працює так, що при цьому дитина спрямовує власні відчуття на головного героя. Вона їх проговорює та ілюструє за допомогою певних кольорів, а батьки при цьому можуть розуміти емоційний стан дитини, отримують тему для обговорення.

Розмальовуємо та усвідомлюємо власні емоції

Втім Розмальовка корисна не лише з точки зору діагностики. В процесі роботи дітлахи «витягуватимуть» свої емоції назовні й відповідно, усвідомлюватимуть їх. Це дуже крута вправа, щоб зрозуміти власні почуття, зіставити їх з різними життєвими ситуаціями, краще зрозуміти себе – в яких ситуаціях почуваєшся краще, а в яких гірше.

Розмальовуємо та розвиваємося

Одна з крутих навичок на шляху до формування критичного мислення – розуміння причинно-наслідкових зв’язків. В процесі роботи над Розмальовкою дітлахи цим теж займатимуться: проводитимуть паралелі між ситуаціями та емоціями, які в них виникають, робитимуть висновки – і все це в невимушеній і цікавій атмосфері улюбленого дитячого заняття.

Про Розмальовку з серії «Монстрик та його кольори»

Розмальовка про Монстрика – це 37 різних ситуацій з життя головного героя улюбленої книжкової серії. Спершу діти читають веселу і поетичну історію про Монстрика, всередині якого сплуталися кольори та як він дав їм раду, з допомогою своєї подружки.

Затим дорослий пропонує дитині уявити, як Монстрик почувається сьогодні – уявити, який колір йому пасує найбільше. Далі дитина обирає ситуацію, а дорослий зачитує, що відбувається з Монстриком на картинці.

Як почувається Монстрик, коли:

  • наївся цукерок;
  • захворів і лежить в лікарні;
  • сидить вдома, бо занедужав
  • робить зарядку;
  • коли гучно вибухають феєрверки;
  • коли бачить жучків.

Виконуючи ці прості, але цікавезні завдання, маленькі читачі згадають про базові емоції: страх, спокій, сум, радість, гнів, любов. А можливо самостійно дійдуть до інших почуттів, або зрозуміють, що одночасно можна відчувати цілу гамму емоцій, або що одна ситуація може викликати протилежні почуття.

Розмальовуємо й обговорюємо

Психологи вже давно дійшли висновку, що для гармонійного розвитку дитині потрібні дорослі. Без дорослих діти виростають в мауглі, але на відміну від однойменного героя Кіплінга, вони назавжди втрачені для людського суспільства.

Отже для розвитку емоцій дитині треба не лише купувати розвивальні книги, а й обговорювати прочитане. Під час розмальовування батьки можуть ставити дитині запитання і з’ясовувати їхнє ставлення до ситуацій.

Приклад обговорення. Серед ситуацій в Розмальовці є така, де Монстрик сидить вдома через хворобу. Можна розпитати дитину і з’ясувати, що Монстрик радий, що не піде в садок (школу), але йому й сумно, бо мама не має часу з ним гратися, а мультики під час хвороби не вмикає.

Можна розпитати дитину, що краще, бути здоровим, але в садочку чи все-таки трішки хворіти вдома. Спробувати зрозуміти, що найбільше не влаштовує дитину в садочку (вихователька сердиться, треба надто рано вставати, мама зранку сердиться, бо нічого не встигає, малюк сумує за батьками тощо).

Ось так одна проста ситуація в дитячій розмальовці допоможе дбайливому дорослому з’ясувати чимало інформації про внутрішній світ і переживання дитини.

Щоб обговорення було якомога більш вдалим й інформативним, скористайтеся наступними порадами:

  • повільно запитуйте тихим, спокійним, голосом, щоб не відволікати від основного заняття – розмальовування;
  • не підказуйте «правильні» відповіді;
  • утримайтеся від коментування відповідей дитини, навіть якщо хотіли б почути іншу думку;
  • реагуйте з зацікавленням;
  • говоріть менше, залишайте паузи – заохочуйте говорити дитину.

Для гармонійного всебічного розвитку дитині потрібен дорослий. Скористайтеся крутим інструментом, щоб дізнатися про свою дитину більше, допомогти їй зрозуміти себе та розвинути емоційний інтелект до високого рівня, який сприятиме гарній адаптації в суспільстві.

Розвиток емоційного інтелекту змалку

В перші 7 років життя у дітей бурхливо розвиваються емоції. Дітлахи спершу відокремлюють себе від решти світу, а тоді починають зі світом взаємодіяти й дізнаватися, що приносить задоволення, а що навпаки.

Розуміння власних емоцій лежить в основі емоційного інтелекту. Разом з серією про кольорового Монстрика діти можуть знайомитися з базовими емоціями та вчитися розуміти себе й інших вже з 2,5-річного віку.

Авторка радить починати знайомство з емоціями з книги «Монстрик та його кольори», яка коротко, але дуже влучно і надзвичайно лагідно описує основні емоції. Розмальовка допоможе закріпити знання про емоції, але вона доречна на будь-якому етапі знайомства з емоціями аж до 7 років.

«Монстрик іде до школи» – це палочка-виручалочка для батьків, у яких дитина з різних причин не хоче ходити до дитячого садка чи першого класу.

 

«Щоденник монстрика» – це дивовижно ефективний інструмент для школярів молодшої школи, який навчить дітлахів саморефлексії. Це надзвичайно корисна навичка для людей будь-якого віку для вироблення причинно-наслідкових зв’язків між подіями/обставинами та емоціями/настроєм. Саморефлексія допомагає дитині виростати в дорослого, який вміє допомагати собі долати різні емоції, і не стає тягарем для інших людей чи громади.