Важко сьогодні переоцінити українські казки. Як і раніше, вони відіграють величезну роль у становленні майбутньої особистості – це не раз відзначалося психологами. Через мудрість поколінь, яка накопичувалася – без перебільшень – віками, вони мають неабияку силу: розвивальну і, безумовно, повчальну.

З ранніх років через казку дитина навчається мислити, розуміти, де зло, а де – добро. Якими б банальними не здавалися істини, які проголошуються у казці, вони мають величезний вплив на дитину та її свідомість. Бо ж недарма говорять про виховання казкою.

Навігація по статті:

Чому слід читати з дітьми?

Сучасні казки, як і було сказано, – невичерпне джерело мудрості та виховання. Не секрет, що діти важко сприймають довгі повчання та моралізаторство дорослих. Саме тому казка – прекрасний спосіб подати важливу інформацію в ігровій формі. Рухаючись по ходу сюжету, ми одразу пояснюємо дитині, чому той чи інший вчинок – гарний, а той – поганий, заглядаємо в саму суть речей, так би мовити.

Тож, трохи детальніше: чому слід читати разом з дітьми?

  1. За допомогою казки ми ненав’язливо повчаємо. Пам’ятайте, що діти мають образне мислення, тому їм простіше уявити ситуацію, де головними героями виступають казкові персонажі. Важлива життєва інформація засвоюється краще на прикладі тих же класичних “Лисички та Журавля”, які є уособленням хитрощів і кмітливості відповідно. Такі твори допомагають змоделювати правильну поведінку дитини.
  2. Казки відіграють велику роль у формуванні позитивних якостей. Зазвичай в українських (та й не тільки) казках виводиться протистояння – добра і зла, хоробрості і боягузтва, працьовитості і ледарства, щедрості і скупості і т.д. Саме завдяки охопленню таких протиставлень діти вчаться розрізняти добре і погане, співчувати героям, переживати за них. Розуміння того, що добро переможе допомагає дитині спокійніше сприймати життєві негаразди, розуміючи, що вони – не назавжди.
  3. Казки допомагають виявити психологічні проблеми. Вік, у якому діти починають знайомитися із казками, ще досить ніжний, а тому чіткого розмежування між темним і світлим дитина ще не бачить. Прислухайтеся до неї, до того, яких героїв вона підтримує. Обов’язково обговорюйте прочитане, не відмахуйтесь від запитань, детально розповідайте причини тих чи інших дій персонажа.

Казкотерапія

Один із ефективних методів роботи з дітьми молодшого шкільного віку, які зазнають певних труднощів (поведінкових чи емоційних) – казкотерапія.

Основний її принцип – цілісний і гармонійний розвиток особистості. Сучасні казки, послуговуючись методами такої терапії, допомагають долати:

  • високий рівень тривожності;
  • страхи;
  • агресію.

Крім того, вона допомагає адаптуватися дитині до колективу.

Власне, суть цього методу полягає якраз у тому, що казка пояснює, що добре, а що – погано. Якщо вести мову про терапію, то для конкретних кейсів вигадують спеціальну оповідку, головний герой якої тим чи іншим чином є схожим на дитину.

Як скласти терапевтичну казку?

  • Почніть з визначення проблеми
  • Продумайте шляхи, за допомогою яких проблема може бути вирішена
  • Наділіть головного героя рисами чи комплексами, яких варто позбутися
  • Продумайте сюжет так, аби герой протягом розгортання подій позбувся цих комплексів.

Які казки почитати?

Обираючи, яку казку українською почитати свої дитині, опирайтеся, у першу чергу, на те, скільки їй років.

Так, перші казки для найменших (від 1 до 3 років) мають бути простими та короткими. Найголовніше – їхній зміст має бути зрозумілим.  Найкраще для цього віку підійдуть «Колобок», «Курочка Ряба», «Ріпка».

На сайті видавництва «Каламар» у розділі «Для найменших» ви також знайдете приклади казок українською, які підійдуть вашим діткам.

Так, казка Оксани Кротюк «Чорне море й синій кит» розрахована на аудиторію від 0 до 3 років. У невимушеній формі йдеться тут про пригоди Синього кита, які описані з легким гумором і орієнтовані на найменшого читача.

Діти у віці 3-4 років оцінять гарно ілюстровані видання, які мають трохи складніший сюжет. У нагоді батькам стануть казки українських письменників (Іван Франко, Юрій Ярмиш, Олена Пчілка і т.д.).

Для середнього дошкільного віку чудово підійдуть казки, де головний герой чимось схожий на дитину. Окрім того, саме у цьому віці у дітей формується ставлення до навколишнього середовища. Нерідко ці процеси супроводжуються появою страхів. Тому, обираючи казку, зважайте на це.

Радимо звернути увагу на казку «Дюймовочка» Ганса Християна Андерсена. Її можна придбати на сайті видавництва «Каламар» – доставка здійснюється у будь-який куточок України.

Будучи чудово ілюстрованою, казка утверджує: добро і любов обов’язково переможуть.

До речі, перекладачка Галина Кирпа є однією з кращих перекладачок дитячої літератури світу.

Діти шкільного віку готові до більш складних і насичених сюжетів. Вони вже здатні зануритися у сюжет, а також зчитати емоційний підтекст казки, закладений автором.

При виборі літератури для дітей цього віку радимо ознайомитися із творами Шарля Перро, братів Грімм, Ганса Християна Андерсена тощо.

Однак батькам слід зважати на те, що у певних казках Шарля Перро та братів Грімм зокрема присутні сцени жорстокості. Якщо ви вважаєте, що вашій дитині ще рано знайомитися з ними, зупиніть свій вибір на чомусь іншому.

І замість висновку: читайте своїм дітям, читайте разом з ними, допомагайте їм зрозуміти з самого малечку, що є добре, а що – погано.

Читайте, аби потім не шукати відповідей на питання «Чому дитина уникає книжок?».