Усі ми живемо в суспільстві, а отже, маємо взаємодіяти один із одним: вибудовувати різного роду стосунки, досягати, працювати в команді, самореалізовуватися і т.д. Усі ці (та багато інших поряд із ними) вміння носять збірну назву soft skills.

У перекладі з англійської  soft skills означає «м’які» або ж «гнучкі» навички. Загалом, це певні способи поведінки, які допомагають людям соціалізуватися та досягти успіхів у командній роботі.

Так само, як і емоційний інтелект, гнучкі навички треба розвивати із самого дитинства. Тобто, батьки мають чітко розуміти: у сьогоднішніх умовах емоційна складова така ж важлива, як і інтелектуальна. Можливо, має навіть більше значення, бо ж soft skills – не ті навички, які діють в якійсь певній сфері. Вони розповсюджуються на різні аспекти життя, не лише на, скажімо, роботу.

Навігація по статті:

  1. Що таке соціалізація і для чого вона потрібна?
  2. Що входить у soft skills?
  3. Соціальні навички дитини: як і коли?
  4. Декілька вправ для формування у дітей навичок роботи в команді

Що таке соціалізація і для чого вона потрібна?

Переконані, ви прекрасно розумієте, що таке соціалізація, але не буде зайвим нагадати. Соціалізація – це уміння людини взаємодіяти з іншими людьми: вживу чи онлайн. І тільки соціалізація допомагає досягати успіхів у будь-якій сфері життя.

У психології соціалізацію та soft skills відносять до соціальних навичок, як-то:

  • уміння переконувати;
  • знаходити підхід до інших;
  • вести переговори;
  • лідирувати;
  • працювати в команді;
  • бути креативним;
  • переконувати і т.д.

HR-менеджери (співробітники, які працюють із людським ресурсом) зазначають, що сьогодні на ринку представлено багато спеціалістів, які чудово розбираються у своїй галузі, однак вибір «рекрутерів» падає на тих, хто має високі та якісні соціальні навички. Чому так? Все просто, HR вірять, що такі спеціалісти дають не лише добрі результати, але і створюють чудову робочу атмосферу.

Із цієї причини близько 85% усіх тренінгових програм – саме про розвиток soft skills.

Багато хто може заперечити: мовляв, лідерство, креативність і т.д. неможливо розвинути. З такими якостями треба народитися. І така думка має місце бути, але зауважте: науково доведено, що людина справді може бути наділена такими здібностями. Однак сила цих здібностей – не більше 15% від того максимуму, якого вона може досягнути самостійно.

Робота над собою, саморефлексія і, врешті решт, прагнення змінитися можуть дати людині дуже багато.

Що входить у soft skills?

Інакше кажучи, на що потенційний роботодавець звертає увагу:

  1. Комунікативні уміння. Завдяки ним, така людина може чітко сформулювати свої бажання і бажання інших, донести потреби та очікування до оточуючих. Тобто, людина чітко розуміє: де говорити, а де промовчати, де запропонувати компроміс, а де – його бути не має.
  2. Ситуаційна обізнаність. Ви можете швидко зорієнтуватись, як розвивається ситуація навколо вас і які рішення слід приймати, виходячи з неї.
  3. Гнучкість. Завдяки цій навичці ви можете однаково добре працювати у різних умовах, перемикатися із однієї ситуації на іншу. Якість роботи при цьому не страждає.
  4. Тактовність та дипломатичність. Тут все просто: уміння «зберігати обличчя» в найрізноманітніших ситуаціях – коли ви засмучені, розчаровані чи ображені.

Тобто, стає зрозуміло, що soft skills – це в першу чергу, про роботу над собою. І починатися вона має, звісно, не тоді, коли перед людиною стає вибір своєї першої роботи, а набагато раніше.

Думаємо, ви вже здогадалися, до чого ми ведемо.

Так, мова піде про соціалізацію дитини.

Соціальні навички дитини: як і коли?

Починати соціалізацію дитини слід із дошкільного віку. І у цьому аспекті важливо розуміти, що головними гравцями для неї залишаються батьки. Саме вони – на підсвідомому рівні – закладають основи світосприйняття, розуміння моделі сім’ї, стосунків і т.д.

Родина – це головне джерело знать про соціальні ролі та моделі поведінки. Але не варто очікувати від, скажімо, трирічної дитини того, що вона буде оцінювати свої вчинки та вчинки інших, зрозуміє, що таке «добре», а що – «погано», відчує себе частиною якоїсь групи і т.п.

А от те, що дитина робитиме однозначно, так це споглядатиме за вашими емоціями та відносинами, вчитиметься емпатії, наслідуватиме вашу поведінку. Власне, цього буде достатньо для того, аби перейти на «інший рівень», більш складний та усвідомлений.

На допомогу батькам, які зацікавлені в тому, щоб їхні діти мали високорозвинені соціальні навички та разом з цим – емоційний інтелект, прийде спеціальна література та вправи для формування у дитини навичок роботи в команді.

Яскравий приклад такої – «Велика книжка Суперскарбів» Сусанни Ісерн. Авторка має на меті показати і розказати: кожен із нас – володар по-справжньому цінних скарбів, які не вимірюються грошима чи чимось матеріальним.

Варто лишень гарненько подивитися навкруги, і ми побачимо їх. Це те, що робить нас щасливими – наші батьки, друзі, мрії, емоції, те, без чого складно існувати.

Із цієї книгою дитина поступово вчиться цінувати те, що в неї є, і попутно розвиває у собі навички емпатійності.

«Велика книжка Суперскарбів» допоможе дитині зрозуміти свій внутрішній світ, віднайти ті речі, які надихають.

Прекрасний сторітелінг доповнюють майстерні ілюстрації, з якими текст дуже легко сприймається.

Придбати «Велику книжку Суперскарбів» можна на сайті нашого видавництва, обравши зручні для себе спосіб оплати та доставки.

Декілька вправ для формування у дітей навичок роботи в команді

Аби доросла людина у майбутньому не стикнулася із труднощами неможливості роботи в колективі, рекомендуємо батькам із самого малечку розвивати у дитини навички роботи в команді.

Ми хочемо навести кілька видів вправ, які допоможуть дитині відчути себе частиною певної групи та уникнути проблем у дорослому житті.

Цікаві історії

Мета: заохотити дітей до спілкування, знайти спільні теми, сформувати гарний психологічний клімат.

Як виконувати?

  1. Сформуйте «хмару» слів, які стосуватимуться вашої теми та напишіть їх на стікерах.
  2. Розділіть дошку на дві частини: в одній будуть папірці-наліпки, а іншу залиште для того, аби туди папірці переносити.
  3. Кожен учасник має обрати ту тему, яка його цікавить і про яку він розповідатиме. Після того, як тема обрана, учасник може перенести свій папірець в певну частину іншої, незаповненої сторони дошки.
  4. Наступний учасник, який обиратиме таку ж тему, має перенести свій папірець до уже сформованої групи інтересів.
  5. На завершення ви матимете цілком сформовані групи інтересів та учасників, які їх розділяють.

Правда чи неправда

Мета: Познайомити учасників та об’єднати їх.

Як виконувати?

  1. Посадіть дітей в коло та попросіть кожного по черзі назвати про себе два факти – правдивий і ні.
  2. Усі інші мають здогадатися, де правда, а де – вигадка. Не забудьте зауважити, що вигадка має бути максимально правдивою.

Все одночасно

Мета: Об’єднати учасників, сформувати сприятливий психологічний клімат

Як виконувати?

  1. Попросіть дітей залишитися на своїх робочих місцях.
  2. Ведучий показує рухи, а всі інші мають їх повторювати.
  3. Продовжуйте до того часу, аж поки всі не покажуть більш-менш однаковий результат.

Що в коробці?

Мета: Об’єднати учасників

Як виконувати?

  1. Попросіть дітей анонімно написати на папірцях те, що їх непокоїть найсильніше.
  2. Папірці покладіть у коробку.
  3. Попросіть кожного учасника обрати будь-який аркуш, зачитати проблему і висловити свої шляхи вирішення проблеми.

Сподіваємося, вам стануть в нагоді наші поради та вправи.

І разом з тим, не забувайте, що найголовніший приклад для дитини – її батьки.

Тож подбайте про щасливе майбутнє своєї дитини вже сьогодні.

Для більш детальної інформації дивіться наш вебінар “Як розвинути в дитині соціальні навички?”: