Серія крутих книжок «Майстерня емоцій» – це захопливі історії, але не тільки. Книги для дітей 5 – 8 років написала іспанська експертка в сфері емоційного інтелекту Ельса Пунсет, тож в них закладений величезний психотерапевтичний потенціал для розвитку емоцій дітлахів.
Кожна з цих книг допомагає дітям опанувати страх чи гнів, набути впевненості в собі, навчитися втішати себе та інших коли сумно тощо. Українська педагогиня Анастасія Пономарьова розробила для кожної книги методику роботи з дітьми, яка складається з цікавих ігор і вправ, щоб допомогти дітям краще сприйняти інформацію в книзі і навчитися корисних навичок.
Допомогти дітям ефективно спілкуватися
Книга «Відчайдухи і пригода на маяку» присвячена вмінню домовлятися з іншими людьми, працювати у команді заради досягнення спільних цілей. Чому це важливо?
Наприкінці останнього десятиліття XX століття психологи почали говорити про надзвичайну важливість емоційного інтелекту, який багато в чому має важливіше навіть за високі розумові здібності людини. З-поміж двох приблизно рівних професіоналів зробити кар’єру більше шансів у людини, з якою приємно спілкуватися, яка вміє поступатися і домовлятися – працювати у команді.
Вміння спілкуватися з іншими людьми сприяє встановленню успішних особистих стосунків – сімейних та дружніх. Найдовше в історії психологічне дослідження щастя Гарвадського університету, яке тривало понад 75 років визначило, що щасливими людей роблять саме стосунки. Фінансове благополуччя чи успішна кар’єра самі по собі, без теплих взаємин з близькими людьми не здатні дарувати глибинне відчуття особистого щастя.
Вміння домовлятися і працювати в команді – ключове в ефективному спілкуванні між людьми. Саме спілкуватися дітей вчить четверта книга серії про відчайдухів Ельси Пунсет «Відчайдухи і пригода на маяку».
Книга для розвитку навичок ефективного спілкування у дітей
Читаємо книгу правильно
В психотерапевтичні історії автори закладають потужний потенціал для змін і розвитку. Щоб повністю його розкрити, дітям потрібні дорослі, які зможуть поставити правильні запитання, обговорити певні моменти.
Анастасія Пономарьова пропонує батькам та педагогам присвятити темі книги певний час – день чи тиждень, щоб погратися у відповідні ігри, які допоможуть дітлахам ефективно спілкуватися в сім’ї чи колективі.
Як обговорювати книгу з дітьми. Таблиця.
Момент книги | Запитання, які варто поставити |
Стор. 6 | Якби твій будинок мав ім’я, як би він називався? Якби в тебе був такий жилет, як у відчайдухів, щоб ти туди поклав? |
Стор. 27 | Щоб ви зробили для того, щоб маяк засвітився? Як ви гадаєте, чому у відчайдухів усе вийшло? Чи з усіма проблемами можна впоратися самотужки? Що було б, якби діти не домовилися? |
Обговоріть з дітьми, хто такі друзі. |
Різні ігри та вправи допоможуть інформації з книги «осісти» в дітях і сформувати їхній власний досвід, якого їм ще не вистачає з огляду на вік.
Вправи та ігри для розвитку навичок ефективного спілкування у дітей
Анастасія зробила гарну добірку ігор та вправ, в яких діти розвиватимуть свої комунікативні навички.
Що робить мене гарним другом?
Знадобляться: листи паперу А4, олівці (фломастери), ручки.
Роздайте дітям білі листи паперу. Нехай дитина обведе власну долоньку і на кожному пальчику, як на промінці напише власну якість, яка робить її гарним другом.
Чарівний ліхтарик
Знадобляться: файлики для листків А4, водостійкі маркери, білий і чорний картон, білий листок паперу, з якого можна вирізати «промінь прожектора» маяка.
Ця гра перегукується з темою книги, адже теж звертається до теми маяка. Розкажіть дітям, що світло маяків не лише освітлювало шлях човнам, а ще й допоможе підсвітити наші гарні якості.
У файл треба вставити білий картон, а на самому файлі намалювати свої гарні якості, які корисні в команді.
Після цього вставити у файл чорний картон (малюнки одразу стають «невидимими»), а з білого вирізаємо конусоподібне світло ліхтаря, яке допоможе підсвітити гарні якості кожного.
В груповій роботі можна попросити кожну дитину презентувати якусь одну якість, яку ще не називали інші – спершу підсвітити, а тоді назвати і розповісти про неї.
Кишенька
З паперу діти склеюють ресурсні кишеньки. Потім на невеличких папірцях діти малюють те, що символізує їхні сильні якості, які допомагають їм спілкуватися з іншими і складають в свою кишеньку.
Можна запропонувати дітям наповнити кишеньки інших дітей, особливо, якщо хтось зіштовхнувся зі складнощами. Наприклад, якщо хтось добрий, можна намалювати на папірчику сердечко і покласти в кишеньку цієї дитини.
Листівка вдячності
Робимо таку листівку своєму другові. На листі картону малюємо сонце, а на кожному промінчику підписуємо, за що ми другу вдячні.
Куля дружби
На цупкому папері роздруковуємо 16 елементів кулі (є у додатках за посиланням нижче). Кожна дитина вирізає і оформлює один елемент, з яких потім складається вся куля.
Щось про мене
Знадобиться: попередньо треба підготувати таблицю, як у додатку. В кожній клітинці написати якесь запитання. Також для гри потрібні кості (гральні кубики).
В цю гру можна грати в родині. В груповій роботі можна розділити дітей на невеличкі групи. Кожна дитина двічі кидає кубик, щоб визначити клітинку на перетині вертикального і горизонтального рядів цифр. Потім гравець читає запитання в клітинці і відповідає на нього.
Відповіді на запитання допоможуть кожній дитині розкритися, навчитися ставити запитання (клітинки постав питання) і відповідати на них, цікавитися іншими і відкриватися для них з нового боку.
Марафон дружби
З дітьми можна не просто один раз прочитати цікаву книгу про відчайдухів і цікаво провести годину, а влаштувати цілий марафон дружби, наприклад, тривалістю у тиждень.
Дітей можна розділити на пари (як для гри в таємного друга чи таємного Санту) і запропонувати цілий тиждень надсилати листівки і записки з підтримкою, змайструвати «браслет дружби».
Під час марафону друзі можуть бути не таємними, і тоді другові можна влаштувати фотосесію дружби та інші сюрпризи.
Протягом марафону дружби можна влаштувати з дітьми спільні проєкти і подорожі, грати в ігри на ближче знайомство і тімбілдинг.
Усі додаткові матеріали можна скачати за посиланням:
Книги для розвитку емоцій дітей 5 – 8 років можна придбати на сайті видавництва «Каламар».
Leave a Reply