Часом «милі ангели» все роблять ніби назло – псують речі, роблять виключно те, що їх просять не робити, заважають спілкуватися з іншими, на будь-яке прохання відповідають відмовою.
Найбільше в «поганій» поведінці дітей батьків спантеличує неспроможність зрозуміти її причини і змінити без застосування сили, підкупу чи залякування. Батьки часто реагують імпульсивно, а потім шкодують. Короткотривалий успіх виявляється програшем, бо руйнується довіра. Силою дитину можна змусити, але не вийде до неї достукатися.
Тож чому діти поводяться погано? І як ефективно впливати на їхню поведінку і не руйнувати довіру?
Система переорієнтації поведінки Кетрін Кволс
Кетрін Кволс – американська психологиня, яка написала відому книгу «Радість виховання або як виховувати дітей без покарання». Вона присвячена системі виховання дітей австро-американського психіатра, психолога та педагога, Рудольфа Дрейкурса. Він був учнем Альфреда Адлера і розробив прикладну систему виховання дітей на основі адлерівської теорії індивідуальної психології.
Кетрін Кволс багато років успішно практикувала систему Рудольфа Дрейкурса. Спершу вона особисто навчала її принципів сотні батьків, а потім написала книгу, щоб вплинути на тисячі сімей по всьому світу.
Головна перевага системи у викладі Кетрін Кволс – в її надзвичайній практичності. Авторка розповідає про чотири цілі, якими керуються діти, коли поводяться «погано» і наводить прості дієві техніки, за допомогою яких можна змінити поведінку дітей і зберегти їхню гідність.
4 помилкові цілі поганої поведінки
«Чому вони так поводяться?!» – часом вигукують спересердя батьки. Кетрін Кволс вичерпно відповідає на це запитання. Будь-який факт «поганої» – руйнівної, незрозумілої, нав’язливої, неприйнятної поведінки дитини є спробою досягти однієї з чотирьох цілей.
4 цілі поганої поведінки:
- привернути увагу;
- вплинути (боротьба за владу);
- помститися;
- ухилитися.
Дитина погано поводиться? Спершу треба визначити, чому. При цьому дивитися можна не лише на малюка, а й на себе, адже кожний з чотирьох типів поганої поведінки викликає у батьків різні почуття.
Помилкові цілі і емоції батьків
Помилкова ціль | Що хоче сказати дитина | Почуття дорослого |
Привернути увагу | Бути улюбленим – користуватися увагою. Зі мною рахуватимуться лише коли помітять чи попросять щось зробити. | Роздратування |
Вплинути – перемогти | Зі мною рахуватимуться лише тоді, коли я матиму вплив на когось. Ви зробите, як я хочу; ви не зневажатимете мене. | Обурення, потребу вжити владу, змусити зробити по-своєму |
Помститися | Нехай вони мене люблять і я нічого не можу зробити, та зі мною рахуватимуться, коли я помщуся | Образа, розлюченість, «як він/вона могли так вчинити зі мною?!» |
Ухилитися | Я нічого не можу зробити як слід, тож навіть не намагатимусь. Я бездарний і дурний. Залиште мене у спокої. | Відчай, розгубленість, жалість |
Після того, як мету поганої поведінки визначено, її можна змінити – переорієнтувати. Це означає, надати дитині набір інших способів задовольнити свої потреби.
Переорієнтація цілей поведінки
Замість того, щоб впливати безпосередньо на поведінку, Кетрін Кволс пропонує впливати на її цілі. Батьки мають керуватися власною метою, а не емоціями, які в них викликає поведінка дитини.
Таблиця цілей переорієнтації поведінки
Помилкова ціль | Що хоче сказати дитина | Чого мають навчити батьки |
Привернути увагу | Бути улюбленим – користуватися увагою. Зі мною рахуватимуться лише коли помітять чи попросять щось зробити. | Привертати увагу в прийнятний спосіб |
Вплинути – перемогти | Зі мною рахуватимуться лише тоді, коли я матиму вплив на когось. Ви зробите, як я хочу; ви не зневажатимете мене. | Досягати бажаного в такий спосіб, щоб усі сторони конфлікту залишилися задоволеними |
Помститися | Нехай вони мене люблять і я нічого не можу зробити, та зі мною рахуватимуться, коли я помщуся | Гідно стримувати почуття образи, не зганяти злість на інших |
Ухилитися | Я нічого не можу зробити як слід, тож навіть не намагатимусь. Я бездарний і дурний. Залиште мене у спокої. | Доводити справу до кінця, долати труднощі, розуміти свої істинні здібності |
За Дрейкурсом та Кволс батьки повинні зробити все можливе, щоб вберегти гідність дитни. Будь-які дії і техніки мають працювати на досягнення цієї мети.
Всі стратегії переорієнтації цілей поведінки складаються з чітких конкретних кроків, які треба послідовно і терпляче повторювати раз за разом, поки дитина остаточно навчиться досягати своїх цілей в прийнятний спосіб.
Вплив на поведінку дитини та емоційний інтелект
Переорієнтація поведінки є окремим випадком формування емоційного інтелекту, адже навчає дітлахів давати раду своїм емоціям. Система розвиває емоційний інтелект дорослих, адже займати в парі «батьки-дитина» позицію дорослого – переходити на якісно новий рівень самоусвідомлення.
Розвиток емоційного інтелекту – один з напрямків діяльності видавництва «Каламар». При виборі нових книжок ми керуємося критерієм, чи сприяє кожна книга розвитку емоцій – в той чи інший спосіб.
Дитина зможе впливати на власну поведінку, коли розумітиме свої емоції – знатиме, як вони називаються, вмітиме відстежувати їх у собі і розрізняти в інших людях. Цього діти легко навчаються за допомогою чудової серії про Монстрика, яку створила іспанська арт-терапевтка Анна Льєнас.
Монстрик - кращий помічник дитини у знайомстві з емоціями
В другій частині статті ми розглянемо всі способи замінити непродуктивну поведінку дітей продуктивною. Впевнені, що ця система здатна змінити стосунки в сім’ї і виховати врівноважених, щасливих дітей.
Leave a Reply